Nuffnang Ads

Monday, July 25, 2011

Besar Atau Kecil, Yang Mana Lebih Untung?

Hari nie aku nak bercerita pengalaman aku membeli belah.. Topik utamanya adalah saiz barangan yang dijual. sebab barang-barang yang dijual selalunya ada pelbagai size.. Contohnya Milo, ader 500g, 1kg, 2kg.. Cuma persoalannya, yang mana lebih Untung? Adakah packing yang besar atau packing yang kecil dan sedang2 aje.. Aku kupaskan berdasarkan beli belah aku yang baru berlangsung pada Sabtu yang lepas..

Korang selalu pergi shopping atau membeli belah? Pergi sorang-sorang atau pergi dengan partner a.k.a girlpren, bini (muda, tua), mak bapak, anak-anak ataupun dengan kawan-kawan. Aku selalunya membeli belah dengan isteri tercinta sebab kita orang akan tag team (apa yang penting, kerjasama) bila nak beli barang. Isteri ku (isteri tua, yang muda x tau bila lagi) ya amatlah sensitif dan cukup peka bila nak beli barang-barang dapur dan barangan rumah.. Sebab tue bila kitaorang pergi shopping, kita orang suka bawak calculator.. Sebabnya, barangan yang dipek dengan kuantiti yang lebih besar TIDAK SEMESTINYA MENGUNTUNGKAN korang dan aku.. Cuba kita tengok contoh di bawah.


Ianya adalah benda yang sama.. Dalam kes nie adalah pencuci pakaian Vanish Liquid (VL)..Yang membezakannya adalah kuantiti VL itu dan harganya.. Saya ambil gambar nie di Pasaraya XYZ..

Jom kita tengok carta dibawah selepas saya memudahkannya.. 

Jenis Produk : Vanish Liquid

Kuantiti (ml)
450
1000
Harga (RM)
3.90
11.50
Harga / ml
0.00867
0.01150
Harga (RM) 450ml
5.18
Harga (RM) 1000ml
8.67

Carta di atas menunjukkan bahawa VL 450ml adalah lebih menguntungkan daripada VL 1 liter.. Nak nampak lebih mudah, Sebagai contoh, kalau kita beli VL 3 botol, so (450ml) x 3 botol = RM 11.70 bagi 1.35 liter.. tapi jika kita beli sebotol VL 1 liter, harganya adalah RM 11.50..

Dua row di bawah adalah harganya jika rate VL 450ml di convert menjadi VL 1 dan rate VL 1 liter ditukar menjadi VL 450ml..

Jadi, kesimpulannya, kalau nak pergi membeli belah, bawak calculator dan cuba kira berapa harga yang sebenarnya bagi setiap ml atau gram barangan tersebut.. Contohnya, seperti kes di atas, kita dapat menjimatkan RM0.00283 bagi setiap ml ataupun RM2.83 bagi setiap 1 liter..

Mungkin nampak kecil bagi sesetengah orang, namun kalau satu barang kita mampu jimatkan sehingga hampir RM3.00, cuba bayang kalau kita dapat jimatkan untuk 20 barang selama setahun.. x ker dah jadi RM3 X 20 barang X 12 bulan = RM 720... Saper nak kasi dekat kau RM 700 setahun secara percuma? Jadi, bila kita membeli belah, jangan sesekali menganggap bahawa packing yang besar adalah lebih menguntungkan dari packing yang kecil kerana ianya boleh menjadi sebaliknya...

Saya stop dekat sini dulu, nak cari bahan-bahan untuk artikel seterusnya pulak... Adios dan selamat bershopping..

6 comments:

  1. oh...saya tak pernah cek camni...apapun terima kasih kerana berkongsi...nice tips

    ReplyDelete
  2. ar ar
    sama lah
    saya pun selalu tgok kuantiti dan darab kan harganya
    tgok yang saiz kecil murah atau besar murah
    suka entry nih

    Duit Syiling Malaysia Yang Terbaru

    ReplyDelete
  3. nonon787 & Hans,

    No problem, kita kongsi la sama2 aper yang kita tahu..

    ReplyDelete
  4. ye la... masa blaja dulu pun lect. acc dah cakap.. kenapa nak malu bawk kalkulator ke kedai/pasaraya... mmg sejak tu.. kalkulator duk dlm beg je.. tapi skang pakai kalkulator hp je...

    ReplyDelete
  5. yups, x kisah la kalkulator mcm mana, janji jgn segan @ malas guna sudah.. mmg penting sbb x suma benda boleh dicongak dalam kepala aje..

    ReplyDelete

Tabung Ayam Anakku